Klanten vertellen: De Vastelastenbond zorgt voor lagere woonlasten voor iedereen!

Door Hilde Verouden op vrijdag 21 april 2017
Textual Branding

Steeds meer mensen zien door de bomen het bos niet meer als het gaat om het vinden van het meest geschikte (goedkoopste) energiecontract. Gelukkig is de Vastelastenbond er dan: dé consumentenvereniging op het gebied van vaste lasten. Om de website nog beter aan te laten sluiten bij de identiteit van de Vastelastenbond en de verwachtingen van bezoekers, werd de hulp Getting Social ingeschakeld. Ik interviewde Margot Boesveld, marketing-communicatie coördinator bij de Vastelastenbond, over het doel van de Vastelastenbond.  

1. Zou je kunnen vertellen wat de Vastelastenbond precies doet?
De Vastelastenbond is een consumentenvereniging op het gebied van vaste lasten. We hebben samen met onze leden een gezamenlijk doel: lagere woonlasten voor iedereen. Wij adviseren, assisteren en informeren onze leden over bespaarmogelijkheden. Kort gezegd streven wij ernaar om mensen te ontzorgen. Wij regelen energiecontracten, internetaanbiedingen etc. met korting. Ook bieden we isolatie, verzekeringen en zonnepanelen met ledenkorting aan. Wist je dat het uitzoeken van een energiecontract meer dan 2 uur van de tijd opslokt en dan nog weten consumenten – door het grote en onduidelijk aanbod – niet 100% zeker of ze wel de beste keuze hebben gemaakt? Er zijn namelijk voor elk product zo veel verschillende factoren waar men rekening mee moet houden. Omdat dit ons werk is, en we dit al 12,5 jaar doen, zijn we op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en weten we waar we op moeten letten. Hierdoor kunnen we makkelijk schakelen.

2. Wat is de aanleiding geweest om de Vastelastenbond op te richten?
In 2004 vond de liberalisering van de energiemarkt plaats. Dat betekent dat er concurrentie vanuit de overheid werd gestimuleerd en de ouderwetse energiebedrijven NUON en Essent concurrentie konden verwachten. Nieuwe energieleveranciers schoten als paddenstoelen uit de grond.  Deze veranderingen zorgden voor veel problemen bij de traditionele leveranciers en nieuwe leveranciers liepen ook tegen administratieve problemen aan. Dit stapelde zich in een rap tempo op en relatief makkelijk op te lossen problemen raakten in het slop omdat niemand wist waar te beginnen. Wij wilden mensen aan de hand nemen, de kern van het probleem aanpakken en kijken of we meerdere problemen gezamenlijk/collectief konden oplossen. Dat ging erg goed en consumenten wisten ons goed te vinden. De volgende vraag was vaak of we dan ook niet een energieleverancier wisten die het wél op orde had én goedkoper was. Toen zijn we gaan onderhandelen en konden we onze leden, naast het oplossen van problemen, ook een nieuw, goedkoper contract aanbieden en had men nergens meer omkijken naar. Vervolgens dachten we: wat we voor energie kunnen, kunnen we ook voor andere producten!

3. Wat kunnen leden van de Vastelastenbond verwachten? En op welke gebieden?
Objectief, eerlijk advies en persoonlijk contact. Leden kunnen van ons verwachten dat we ze assisteren bij hun zoektocht en adviseren op gebieden waar ze zelf wellicht geen tijd voor vrij (willen) maken. Op basis van persoonlijke voorkeuren, huidige contract, verbruiker profiel en contractvoorwaarden kijken we samen welke mogelijkheden er zijn. Daarnaast bieden we leden steun wanneer er problemen zijn met een aanbieder/leverancier. We scheppen duidelijkheid in de chaos en laten weten dat er iemand klaar staat die meedenkt. Tegenwoordig is het veel meer maatwerk. Het is niet meer zo wat voor meneer A het beste aanbod is, geldt ook voor Meneer B. Ook hoeft de goedkoopste aanbieding niet altijd de beste te zijn. We waarborgen prijs en kwaliteit en zorgen dat het bij de woonsituatie past.

4. Kan iedereen lid worden van de Vastelastenbond?
Ja, iedereen die te maken heeft met maandelijkse vaste lasten kan lid worden van Vereniging de Vastelastenbond. Ook jongeren boven de 18 die nog thuis wonen, maar bijvoorbeeld een sim-only abonnement of zorgverzekering willen regelen, kunnen bij ons terecht.

5. Wat heeft Getting Social voor de Vastelastenbond betekend?
Getting Social heeft allereerst onze ogen geopend. Doordat je zelf vaak opgeslokt wordt door de dagelijkse werkzaamheden zie je niet goed wat de consument ziet. Je ontwikkelt een ‘blinde vlek’. Daarnaast is het ook zo dat iedereen meerdere taken uitvoert binnen de vereniging en de website op deze manier snel rommelig of ondergeschikt wordt. Getting Social heeft ervoor gezorgd dat we het belang inzien van een goed functionerende website die aansluit bij de verwachtingen van bezoekers. Het moet gebruiksvriendelijk zijn en informatie moet gemakkelijk te vinden zijn.
Voorheen was onze website een bron van data die te omvangrijk was. Door Getting Social kregen we inzicht in ‘quick wins’. Dingen die we eenvoudig kunnen toepassen waardoor de website zich al snel verbetert. Ook zijn we samen gaan kijken naar een nieuw design dat beter bij ons past.

6. Tot slot, wat willen jullie in de toekomst nog bereiken met de Vastelastenbond? Kan Getting Social jullie hiermee helpen op online gebied?
We streven naar het volledig ontzorgen van onze leden. Geen omkijken hebben naar je vaste lasten en weten dat je niet teveel betaalt, omdat je lid bent van de Vastelastenbond. Dat zou het ultieme doel zijn. We willen ‘top of mind’ naamsbekendheid creëren, wat betekent dat er direct aan ons gedacht wordt. Dat houdt in dat we de zichtbaarheid moeten vergroten. Getting Social kan ons hierbij helpen door onze website te verbeteren; deze moet een verlengstuk van onze identiteit worden. Het fijne contact, dat we telefonisch met onze leden hebben, willen we ook middels onze website bewerkstelligen. Daarnaast moet een bezoeker op onze website duidelijk en snel kunnen vinden wat hij/zij nodig heeft.


Margot, hartelijk bedankt voor het interview! Ben je ondertussen benieuwd geworden naar wat de Vastelastenbond voor jou kan betekenen? Neem dan een kijkje op de website.  
Wellicht heb je zelf ook een goed “online idee” dat nog uitgevoerd moet worden? Wij helpen je daar graag bij! Bel naar 040 - 21 80 599 of stuur een mailtje: info@gettingsocial.nl

 

 

Direct contact opnemen? |

Op zoek naar professionals die zowel verstand hebben van business als web? Stuur ons gerust een bericht of kom langs voor een gratis adviesgesprek!