Dezelfde motor in een ander jasje; het doorontwikkelen van tools voor andere markten

Door Ivo van Ham op donderdag 07 april 2016
Eigenaar, projectmanager

Wanneer zowel de klant als wij tevreden zijn met het eindresultaat wordt een project logischerwijs afgerond en gaan we door met een volgend project. Soms betekent het einde van een project echter een nieuw begin…

Het doorontwikkelen van tools

Bij Getting Social werken we over het algemeen in opdracht van onze klanten. De klant komt naar ons toe met een vraag of probleem waar men in een bedrijf of organisatie tegenaan loopt. Op basis van de wensen en behoeftes van de klant maken wij vervolgens specificaties en realiseren we uiteindelijk een business applicatie; een digitale tool, zoals een website of een app, die het betreffende bedrijfsproces ondersteunt. Voorbeelden hiervan zijn de benchmarking tool van Berenschot en de shared-decision-making tool ‘Samen met jou!’.

Naast het oppakken van een volgend project, nodigt het afgeronde project steeds vaker uit om na te denken over de toegevoegde waarde ervan in andere omgevingen of markten. Als je op een andere manier naar een tool kijkt, zie je namelijk veel meer mogelijkheden dan alleen de mogelijkheid waarvoor de tool oorspronkelijk gebouwd is.

Eén motor met verschillende jasjes

Je kunt het eigenlijk zo zien; wanneer wij een tool ontwikkelen, bouwen we een “motor” met een jasje eromheen. In deze motor zit erg veel denkwerk. We denken na over bedrijfsprocessen en zetten dit om in een technologie. Dit is niet iets wat je even in een paar dagen doet. Nee, hier gaan veel gesprekken met de klant in zitten. Wanneer de tool vervolgens klaar is, kunnen we in overleg met de klant gaan kijken of we de motor ook een ander jasje aan kunnen geven, waardoor deze andere waarden vertegenwoordigt en ook in andere markten of voor andere doelgroepen een uitkomst kan bieden. Doordat de kern van de tool hetzelfde blijft, ontstaan er met kleine aanpassingen al veel nieuwe mogelijkheden.

Het vermarkten van onze producten is geen doel op zich, maar laat zien dat we in staat zijn om tools te ontwikkelen die in andere markten en voor andere doelgroepen van toegevoegde waarde kunnen zijn. Op deze manier kunnen we door ons innovatieve vermogen meer waarde uit de investering van een klant halen. De klant krijgt hierdoor toegang tot andere markten en kan een deel van de investering terugverdienen. Een win-win situatie waar voor beide partijen nieuwe verbindingen uitkomen.

Praktijkvoorbeeld

Een mooi voorbeeld van het doorontwikkelen van een tool is de applicatie ‘Samen met jou!’. Deze applicatie is namelijk veel breder inzetbaar dan alleen bij GGZ instellingen. De basis, die kort samengevat is te omschrijven als een begeleidingstool, kan ook in andere organisaties een oplossing bieden. Denk aan coachingstrajecten in de zorg, ambulante hulpverlening, maar ook bijvoorbeeld in het onderwijs. De motor, stappen in een proces inzichtelijk maken en de communicatie tussen een begeleider en iemand die begeleid wordt bevorderen, blijft hetzelfde, maar het jasje kan per organisatie verschillen. Op deze manier kan de applicatie voor iedere organisatie en doelgroep gebruikt worden.

Direct contact opnemen? |

Op zoek naar professionals die zowel verstand hebben van business als web? Stuur ons gerust een bericht of kom langs voor een gratis adviesgesprek!