Waarom een website die voor iedereen hetzelfde is?

Door Marcel Oostdijk op woensdag 04 mei 2016
Eigenaar, architect, lead developer

Optimalisatie en personalisatie: een must voor iedere website

Je kunt er niet omheen: de laatste tijd wordt er op websites in toenemende mate gebruik gemaakt van personalisatie. Bedrijven willen over zoveel mogelijk kennis van hun websitebezoekers beschikken, zodat ze hen in een vervolgstadium relevante content kunnen tonen. Een populaire manier om vandaag de dag aan dit soort informatie te komen, is door een mijn-omgeving te creëren. Deze online omgeving sluit mooi aan bij een term waar we steeds meer van zullen gaan horen: hyper-personalisatie.

Na optimalisatie komt personalisatie

Het ontwikkelen van een nieuwe website is een proces waar veel tijd en energie in zit. Wanneer een website helemaal af en online is, zien we vaak dat er een hele periode weinig meer aan de website wordt veranderd, behalve het toevoegen van content. Dit terwijl het juist belangrijk is om je site up-to-date te houden, de aannames die je in het ontwerpproces hebt gedaan te toetsen en het gebruik van de site te blijven monitoren, zodat je erachter kunt komen wat werkt en vooral wat niet. Wanneer je een website hebt, maar deze weinig rendement heeft, zul je de site moeten optimaliseren. Continue optimalisatie is iets wat regelmatig vergeten wordt, terwijl het essentieel is voor iedere website.  
Na het optimaliseren, gaan we over tot stap 2: personalisatie. Want waarom zou je een website willen die voor iedereen hetzelfde is, terwijl niet iedereen dezelfde behoeften heeft. Je wil dat je website aansluit bij hetgeen waarnaar de bezoeker op zoek is; je wil content bieden die de bezoeker boeit. Kortom, one size doesn’t fit all. Optimalisatie en personalisatie zijn daarom beide continue processen, waar een steeds grotere focus op komt te liggen en een grote toekomst voor is voorspeld.

Mijn-omgeving

Tegenwoordig zien we steeds minder vaak platte websites. Daarvoor in de plaats komen gepersonaliseerde websites: websites waarvan elementen worden aangepast op de bezoeker. Om websites te kunnen personaliseren, moeten eerst de gegevens van websitebezoekers worden opgeslagen. Een extreme variant om dit te doen, is het creëren van een mijn-omgeving: een omgeving waar je op inlogt waardoor het systeem precies weet met wie ze te maken hebben. Op deze manier kunnen je interesses en voorkeuren worden opgeslagen en geanalyseerd. Een mijn-omgeving leidt dan ook tot hyperpersonalisatie: de juiste persoon op het juiste moment de juiste content op het juiste apparaat tonen.
De mijn-omgeving is een extreme vorm van personalisatie. Uiteraard zijn er ook minder extreme vormen waarbij je niet hoeft in te loggen. Zo kan ervoor gekozen worden om de bezoeker een vraag te stellen als “Particulier of Bedrijf”, zodat je na het beantwoorden van deze vraag content te zien krijgt die voor jou relevant is. Een andere manier is om het surfgedrag per apparaat bij te houden en de content en advertenties daarop aanpassen.

Acquia Lift

De websites die wij voor onze klanten realiseren, zitten vaak in het ene uiterste (platte websites) of in het andere uiterste (gepersonaliseerde mijn-omgevingen). Acquia Lift, een oplossing van Drupal om gepersonaliseerde en relevante content aan te bieden zonder het creëren van een mijn-omgeving, biedt ons de mogelijkheid om ons te richten op personalisatie voor alle websites die hier tussen zitten. Deze tool slaat gegevens op (zonder dat je ingelogd bent) om de bezoeker vervolgens van de juiste content te voorzien. Nieuwsgierig? Kijk dan dit korte, maar interessante filmpje over Acquia Lift.

Direct contact opnemen? |

Op zoek naar professionals die zowel verstand hebben van business als web? Stuur ons gerust een bericht of kom langs voor een gratis adviesgesprek!