Digitale transformatie: met een digitale bril naar de bedrijfsstrategie kijken en data gedreven oplossingen implementeren

Door Richard Heesen op woensdag 20 juli 2016
Eigenaar, online strateeg

Ik hoef je vast niet te vertellen dat de digitale ontwikkelingen ons tegenwoordig om de oren vliegen. Wekelijks, bijna dagelijks maken we kennis met nieuwe tools en technieken voor een nog betere digitale organisatie. De digitale transformatie is begonnen!

Digitale transformatie

Bij ieder bedrijf of organisatie staat de relatie met de klant centraal. Zonder klanten geen bedrijf, zo simpel is het nu eenmaal. Het is daarom belangrijk dat de relatie tussen (potentiële) klanten en een bedrijf goed blijft. Dit brengt me bij digitale transformatie. Digitale transformatie gaat over de impact van digitale technologieën op bedrijfsprocessen en richt zich specifiek op het verbeteren van de relatie en interactie met de klant. Daarnaast kent digitale transformatie nog andere doelen:

  • Online leadgeneratie;
  • Het gemak van de klant verhogen;
  • Het verhogen van de efficiëntie in bedrijfsprocessen;
  • Het verlagen van de kosten;
  • Bijblijven bij ontwikkelingen in de markt en van concurrenten.

Bij al deze doelstellingen spelen digitale kanalen en systemen een aanzienlijk grote rol.

Succesvolle digitale transformatie

Voor een succesvolle digitale transformatie moeten er drie dingen gebeuren:

  1. Digitaliseren van de marketing, sales en klantenservice-interactie 
    Door de vele informatie op internet gaan mensen steeds zelfstandiger te werk en zelf op zoek naar antwoorden. Alle kanalen moeten daarom zo worden ingericht dat klanten online de informatie kunnen vinden waarnaar zij op zoek zijn, vragen kunnen stellen en producten kunnen bestellen. Dit is meestal de eerste stap die genomen wordt, ofwel het laaghangende (digitale) fruit. Door data te verzamelen kunnen toekomstige en onderstaande ontwikkelingen gefundeerd genomen worden.
     
  2. Interne organisatie digitaliseren 
    Om efficiënt te kunnen werken moeten werknemers altijd en overal over de bestanden en informatie beschikken die zij bij hun werk nodig hebben. Hiervoor moet de interne organisatie worden gedigitaliseerd. Er zijn al zeer veel tools zoals verschillende apps, ERP- en CRM-systemen. Zelfs zoveel dat de meeste organisaties door de bomen het bos niet meer zien. Het bouwen van nieuwe tools is dus niet het doel. Het doel is om met een digitale bril naar de huidige doelstellingen en tools te kijken, de beste tools eruit filteren en deze verbinden en implementeren in de organisatie. Het wiel hoeft dus niet altijd opnieuw worden uitgevonden.
     
  3. Een nieuw businessmodel bedenken en implementeren 
    Een nieuw business model omvat grote veranderingen. Deze zijn vaak nodig om nieuwe technologieën in te zetten om klant- en bedrijfsprocessen te verbeteren. Het model moet gericht zijn op betere service verlening, het overslaan van stappen voor efficiëntere processen en het direct in contact komen met de eindgebruiker.

Het doorvoeren van een digitale transformatie

Wanneer een bedrijf toe is aan een digitale transformatie is leadgeneratie de eerste stap. Hierna gaan we kijken waar de organisatie aangepast moet worden. We kruipen in de huid van de organisatie waardoor we een goed beeld krijgen van wat er speelt en wat de doelstellingen zijn. Op basis hiervan ontwikkelen we een geschikte digitale strategie waarbij we rekening houden met de markt waarin geopereerd wordt, de positionering en de concurrenten. We kijken naar bestaande systemen en welke data gekoppeld moet worden om zo efficiënt mogelijk te werk te kunnen gaan. Vervolgens zetten we digitale hulpmiddelen in of bouwen we een online tool of platform om in deze behoefte te kunnen voorzien en digitale bedrijfsprocessen te kunnen faciliteren.

Digitale bril

Digitale transformatie wordt vaak als een afschrikwekkende term gezien. Echter, het hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Met een digitale bril kijken we naar de bestaande strategie en systemen. Het wil dus niet zeggen dat de complete bedrijfsstrategie verandert moet worden of dat al uw tools en systemen vervangen moeten worden. Het gaat om het leggen van verbindingen. Bij het hele proces geldt dan ook dat digitale technologieën het middel zijn en niet het doel. Zo wordt jouw organisatie digital proof!

Is jouw organisatie toe aan verandering? Klaar om bedrijfsstrategieën te verweven met steeds groeiende digitale strategieën? Neem geheel vrijblijvend contact op via 040 21 80 599.

Direct contact opnemen? |

Op zoek naar professionals die zowel verstand hebben van business als web? Stuur ons gerust een bericht of kom langs voor een gratis adviesgesprek!