Het belang van persoonlijk contact in de digitale wereld

Door Richard Heesen op dinsdag 26 juli 2016
Eigenaar, online strateeg

Hoe onderscheid je jouw bedrijf van de concurrentie? Hoe stimuleer je dat klanten bij je terugkomen? Hoe stimuleer je meer conversie? Het antwoord op al deze vragen is simpel: persoonlijk contact.

Persoonlijk contact blijft onmisbaar

“Het antwoord is simpel”, hoor je me zeggen. Toch geldt dit lang niet voor alle bedrijven. Door de steeds meer gedigitaliseerde wereld schiet persoonlijk contact er vaak bij in. In plaats daarvan wordt de focus meer gelegd op contact via social media, nieuwsbrieven en andere online kanalen. Logisch, want deze kanalen zijn relatief eenvoudig en hebben een groot bereik. Toch is het de kunst om het persoonlijke aspect niet uit het oog te verliezen. Combineer beiden en je zult zien dat je nog meer sympathie bij de klant opwekt.

Persoonlijk contact in de praktijk

Bij BronQo.com, onze webshop in werkkleding, werkschoenen en persoonlijke beschermingsmiddelen, is persoonlijk contact één van de vier USP’s. Ongeveer 1,5 jaar geleden zijn we BronQo.com begonnen en al snel volgden er meerdere webwinkels die zich op veiligheidskleding en -accessoires gingen richten. Vandaar dat we ons moesten (eigenlijk moeten, want we doen het nog steeds) onderscheiden. We besloten dit onder andere te doen door persoonlijk contact centraal te stellen. Denk aan het bellen van klanten wanneer een product niet of later geleverd kan worden, hen soortgelijke producten aanraden, na de levering contact opnemen of het product naar wens is en ga zo maar door. Het zijn de kleine dingen waar je mensen mee kunt verrassen. En dat werd bevestigd toen we recensies van onze klanten terugzagen. Klanten verwachten in deze drukke en hectische wereld geen telefoontjes meer waarbij gevraagd wordt of het product goed bevalt. Ze verwachten een onpersoonlijke standaardmail waar ze vervolgens niet op reageren. Met simpele telefoontjes maak je daarom het verschil en onderscheid je jouw bedrijf. Daarnaast verbeter je je klantenservice, een aspect waar klanten veel waarde aan hechten.
Ook bij Getting Social merken we dat persoonlijk contact ons nog steeds veel oplevert. Zo proberen we (tja, het blijft soms lastig) om support-tickets die binnenkomen meteen even na te bellen. Dit zorgt er niet alleen voor dat zowel de klant als wij het achterliggende probleem kunnen achterhalen, maar creëert ook een moment waarop je interesse kunt tonen: “Hoe gaat het nu eigenlijk?”, “Doet de website wat hij moet doen?”. En wellicht kom je er zo achter dat je in de toekomst nog iets voor deze klant kan betekenen.

Wat levert het op?

De voordelen van persoonlijk contact op een rijtje:

  • Je onderscheidt jezelf van je concurrentie;
  • Je verbetert je klantenservice aanzienlijk;
  • Je verhoogt de conversie.

Persoonlijk contact is niet moeilijk, het is alleen iets wat we niet moeten vergeten. Een standaard mailtje kan nu eenmaal niet tippen aan een persoonlijk belletje. Zelfs in deze digitale wereld.

Direct contact opnemen? |

Op zoek naar professionals die zowel verstand hebben van business als web? Stuur ons gerust een bericht of kom langs voor een gratis adviesgesprek!