Luister naar je klant! Back to the basics met de online marketing strategie van Getting Social

Door Richard Heesen op donderdag 09 maart 2017
Eigenaar, online strateeg

Heb je je ooit afgevraagd hoe we bij Getting Social tot onze online marketing strategie voor jouw bedrijf komen? Om tot deze strategie te komen gaat Getting Social back to the basics om op die manier zo goed mogelijk aan de behoeften van de klant te voldoen. Nadat de bezoekers duidelijk gedefinieerd zijn en er een duidelijk onderscheid tussen de verschillende bezoekers gemaakt is, wordt de online marketing strategie voor de groepen bezoekers apart uitgewerkt. Hierbij maken we veel gebruik van de aanpak van de Lean Startup. Basis van de Lean Startup is het snel testen van aannames door het bij eindgebruikers (bezoekers van je website) te toetsen in een continue proces. Hierdoor blijven we focussen op verbeteringen (innovatie) die direct getoetst worden in de praktijk. Online marketing is hier uitermate geschikt voor: alles is te meten!
 

Bij het bepalen van de online strategie voor je bedrijf gaan we bij Getting Social altijd uit van twee groepen bezoekers: bezoekers met latente behoeften én bezoekers met manifeste behoeften. Bezoekers met latente behoeften zijn niet bewust op zoek naar hetgeen dat je bedrijf biedt, maar kunnen geïnteresseerd of getriggerd raken door de online content. Het is dus belangrijk dat de latente bezoeker op allerlei platformen in aanraking komt met content van je bedrijf. Dit kunnen forums of sociale media platformen als Facebook, Twitter of LinkedIn zijn. Samen met je bedrijf bepaalt Getting Social welk platform het beste bij het bedrijf past en hoe je de content het beste kunt invullen. Sociale media is dus het podium om bezoekers met een latente behoefte te benaderen met goede content. Het gaat daarbij niet om bereik, maar om het ‘beraken’ van de potentiële klant. Ik weet het, geen bestaand woord, maar voor mij wel het woord wat past bij dit fenomeen! Je wil het, oh ja, wauw. Of hé, dat is toevallig!
 

Bezoekers met manifeste behoeften zijn bewust op zoek naar hetgeen dat je bedrijf biedt en willen deze behoefte voldoen. Bij deze groep hoef je er dus niet meer voor te zorgen dat ze geïnteresseerd raken in hetgeen dat je bedrijf doet, maar is het zaak om ervoor te zorgen dat deze groep bezoekers juist op jouw website terecht komt en niet op die van de concurrent. Hier komt Getting Social om de hoek kijken. De juiste keywords zorgen ervoor dat bezoekers met manifeste behoeften op jouw website terechtkomen en niet die van de concurrent. Deze keywords moeten overeenkomen met de zoektermen die de bezoeker in een zoekmachine intypt. Je laat deze keywords voorkomen in content op jouw website in de vorm van bijvoorbeeld FAQs of blogs. Getting Social zorgt voor de juiste content en linkt deze aan de keywords met behulp van Google Adwords. Zo eindigt je bedrijf hoog in de ranking van Google als een bezoeker op zo’n keyword zoekt. Remarketing zorgt nog voor een extra dimensie in het hele online marketing proces.
 

Remarketing valt het beste te omschrijven met een voorbeeld waar iedereen zich in kan vinden. Stel je bent lekker aan het shoppen op het internet en ziet een mooi t-shirt op Zalando en klikt het aan. De volgende dag start je internet op en zie je steeds een banner van dat t-shirt dat je toch besloten hebt om niet te kopen. Uit dit voorbeeld blijkt dat remarketing een tool is om je doelgroep steeds opnieuw te bereiken. Remarketing zorgt ervoor dat bezoekers die bepaalde pagina’s van je website hebben bekeken opnieuw worden bereikt door middel van een gerichte tekst- of beeldadvertentie. Remarketing kan effectief zijn voor zowel bezoekers met latente als bezoekers met manifeste behoeften. Zorg er dan wel voor dat het niet met grof geschut wordt ingezet. Persoonlijk vind ik het heel irritant dat ik nog steeds achtervolgd word, terwijl ik het product al heb gekocht! Je kan remarketing ook slim inzetten, alleen kost dat wat meer tijd en doen de meeste bureau’s dat niet.

Samen gaan we aan de slag met de strategie en de uitvoering hiervan. Maar laten we vooral niet alle tijd in de strategie en uitvoering steken. Het is namelijk belangrijker om de aannames die we maken te toetsen bij de belangrijkste doelgroep: de klanten! Het toetsen van de aannames kunnen we doen aan de hand van werkelijke data. Als we niet meten, kunnen we niet weten of de aannames kloppen en kunnen we ze zeker niet verbeteren! Getting Social kan je bedrijf helpen bij het uitvoeren van alle bovengenoemde stappen. Echter is het bepalen van de online marketing strategie maar een kleine greep uit wat Getting Social allemaal voor je bedrijf kan betekenen. Bij Getting Social leggen we online verbindingen aan de hand van vijf stappen: strategie - concept - creatie - development - online marketing. Zoals je ziet is online marketing slechts één van de vijf stappen.

 


 

Denk jij dat Getting Social iets voor jou kan betekenen?

Twijfel niet en neem geheel vrijblijvend contact met ons op: info@gettingsocial.nl | 040-2180599

 

 

Direct contact opnemen? |

Op zoek naar professionals die zowel verstand hebben van business als web? Stuur ons gerust een bericht of kom langs voor een gratis adviesgesprek!