Zo haal je de onbewuste internetsurfer naar jouw website

Door Richard Heesen op donderdag 09 juni 2016
Eigenaar, online strateeg

Vorige week schreef ik een blog over het verbeteren van de online vindbaarheid door middel van SEA en SEO. Deze week wil ik hier dieper op ingaan door het verschil tussen manifest en latent zoekgedrag duidelijk te maken. Want wat als internetgebruikers zich niet bewust zijn van hetgeen waarnaar ze eigenlijk op zoek zijn? Hoe komen deze personen dan op je website terecht?

Offline vs. online omgeving

Stel je eens voor: je loopt een winkel binnen in de hoop dat ze die ene spijkerbroek hebben waarnaar je al een aantal weken op zoek bent. De spijkerbroek heb je helaas niet gevonden, maar wel een leuk shirtje daarvoor in de plaats. Je kocht in dit geval dus iets waar je niet specifiek naar op zoek was. In een offline omgeving gebeurt dit zonder dat iemand hiervoor moeite hoeft te doen, maar in een online omgeving ligt dit toch net even iets anders. Dit brengt me op het verschil tussen manifest en latent zoekgedrag.

Manifest vs. latent zoekgedrag

Het op zoek gaan naar de spijkerbroek in het voorbeeld hierboven is een voorbeeld van manifest zoekgedrag: je bent hier bewust naar op zoek. Latente behoeften zijn daarentegen behoeften die je niet aanvoelt, waarvan je je nog niet bewust bent. Het kopen van het shirtje bijvoorbeeld: je bent hier niet naar op zoek gegaan, maar liep er toevallig tegenaan en hebt het toen gekocht.

Online vindbaarheid verbeteren

Wil jij de online vindbaarheid van jouw website verbeteren? Denk dan eerst na over het zoekgedrag van je klanten: gaan zij bewust op zoek naar jouw product of dienst, lopen zij er meestal toevallig tegenaan of is er sprake van een combinatie van beiden? Jezelf bewust zijn van dit verschil is stap 1, er vervolgens iets mee doen is stap 2.

Verhoog de kans op de toevalligheid bij latent zoekgedrag

Net als in mijn vorige blog neem ik onze klant ACI BV als voorbeeld. ACI BV is een CRM leverancier waarbij sprake is van zowel latent als manifest zoekgedrag. Mensen die op zoek zijn naar een CRM systeem Googelen dit en zien vervolgens ACI door de combinatie van SEA en SEO activiteiten hoog in de resultaten van Google staan. Echter, het kan ook zo zijn dat mensen hun bedrijfsprocessen willen verbeteren, maar niet weten dat CRM hier de oplossing voor is. Als zij dit niet weten, zullen ze hier niet op gaan Googelen en dus ook niet snel op hun website terechtkomen. Je kunt dan zo veel Adwords campagnes starten als je wilt, maar dit heeft geen effect. De oplossing hiervoor ligt niet bij SEA of SEO, maar bij de creatieve geest. Je moet een proactieve houding aannemen en goede content delen op social media en andere plekken waar de juiste personen het kunnen tegenkomen. Hierbij kun je denken aan pakkende afbeeldingen/banners of een aantrekkelijke blog. Het voordeel van een blog is dat je hier veel meer tekst in kwijt kan en daardoor de latente zoeker ervan bewust kan maken dat jouw product of dienst hetgeen is wat hij of zij nodig heeft. Hoe creatiever en opvallender, hoe eerder het gelezen wordt. Door deze aanpak zorg je ervoor dat iedereen jou online tegen kan komen. Je verhoogt de kans op toevalligheid en dat is eigenlijk precies wat er ook in een offline omgeving gebeurt: het shirtjes in het voorbeeld kocht je ook omdat je er toevallig tegenaan liep.

Hulp nodig?

Kan jouw bedrijf wel wat hulp gebruiken bij het verbeteren van de online vindbaarheid? Ik kijk graag samen met je naar de juiste oplossing. Voor meer informatie bel naar 040 - 21 80 599 of stuur mij een mailtje: richard@gettingsocial.nl

Direct contact opnemen? |

Op zoek naar professionals die zowel verstand hebben van business als web? Stuur ons gerust een bericht of kom langs voor een gratis adviesgesprek!