De Lean Startup: snel en slim ondernemen!

Een startup is een startende onderneming, maar een startende onderneming is niet per definitie een Lean startup. Hoe zit dit en wanneer komt Lean om de hoek kijken? Wat zijn de voordelen? Wat zijn belangrijke zaken als het gaat om ondernemen volgens de Lean startup-methode? Het begint allemaal met een nieuw, fris idee.

Een onzekere toekomst
Er is niet één bepaalde definitie voor een startup. Kort gezegd is een startup een bedrijf met een vernieuwend idee waarbij een product gemaakt wordt die schaalbaar en herhaalbaar is. Dit product is gemaakt door middel van nieuwe technologie. Schaalbaar en herhaalbaar betekent dat het product één keer wordt gemaakt en steeds opnieuw kan worden verkocht. Het is gemakkelijker en goedkoper om niet voor elke afnemer een ander product te maken. De toekomst van een startup is echter vaak onzeker omdat de oprichter van de startup niet weet wie zijn klanten zijn én wat zijn klanten van het product vinden. Dit is precies de kracht van een startup; op het moment dat blijkt dat de verkeerde doelgroep benaderd is, kunnen ontwikkelaars hier direct op reageren. Oprichters van een startup steken hun tijd en energie dan ook in de ontwikkeling van het product zelf in plaats van het businessplan.

De lean-startup: klein, maar fijn
Het idee achter het ontwikkelen van het product in plaats van het maken van een businessplan, is dat de oprichter zo snel weet of het product/dienst werkt, of dit is wat de klant wil en wat er anders moet. Een startup die met een prototype begint en dit steeds verder ontwikkelt, het gedrag van de klant nauwkeurig meet en het product hierop aanpast wordt ook wel een ‘lean startup’ genoemd.  Een uitgebreid businessplan schrijven en direct een volledig product op de markt brengen is voor hen uit den boze. Voor een startup is het goed om ‘lean’ (slank) met een klein team zoveel mogelijk te experimenteren. Zo’n team kan bijvoorbeeld een website opzetten om het klikgedrag van klanten te testen. Het product wordt dan aangepast op het gedrag van de klanten. Weet je dan na een half jaar nog niet of je idee klanten oplevert, dan wordt het wel moeilijk.

Van lean-startup naar bedrijf!
Gaat het wel goed, dan groeit een startup uit naar een bedrijf. Het is lastig om te bepalen wanneer een startup geen startup meer is. Daar is niet echt een bepaald moment voor, maar pas als bewezen is dat er een markt is, de verkopen lopen, het product helemaal af is en opgeschaald zijn, zou je kunnen zeggen dat een startup richting een bedrijf groeit. Ook heeft het pas zin om geld te steken in (grootschalige) marketing en verkoop als het product goed aanslaat bij de doelgroep. Je zou kunnen zeggen dat de startup dan door de eerste ‘groeironde’ is, maar ook dit is lastig uit te drukken in concrete getallen.

In de meeste gevallen zal het product er tegen die tijd overigens volledig anders uitzien dan aanvankelijk de bedoeling was. Zo is het vaak belangrijker om gewoon te beginnen en het ‘perfecte plan’ te laten voor wat het is.

Direct contact opnemen? |

Op zoek naar professionals die zowel verstand hebben van business als web? Stuur ons gerust een bericht of kom langs voor een gratis adviesgesprek!