Ingrediënten voor een perfect geoptimaliseerde webpagina

Als je de experts mag geloven bestaat SEO uit een bijna oneindig aantal factoren waar je rekening mee moet houden als je goed gevonden wilt worden op internet. En ook Google geeft aan op meer dan 200 factoren te letten bij haar ranking. Maar daar heb jij waarschijnlijk helemaal geen tijd voor. Hoe maak je dan toch de perfect geoptimaliseerde webpagina?

1. Een goed geformuleerde URL
Zorg dat de URL van de pagina duidelijk en logisch is opgebouwd. Verwerk hierin het keyword v
an de pagina en vermijd vreemde tekens als &, ? en %. Zorg er ook voor dat de URL niet te lang wordt. Vermijd bijvoorbeeld te veel mappen of subcategorieën. Gebruik je de titel van je pagina in de URL, dan kan het ook verstandig zijn lidwoorden (de, het, een) en tussenvoegsels (van, voor, etc.) in de titel weg te laten. Gebruik je WordPress of heb je een webshop, let er dan op dat je geen dynamische URL’s gebruikt.

2. Een relevante titel met keyword
Geef je pagina een relevante titel (
page title) met daarin het keyword verwerkt. Zorg dat de titel een goede afspiegeling is van het onderwerp van de pagina. Zoekmachines letten erg op de titel en gebruiken deze ook voor het snippet. Een snippet is een klein stukje tekst dat verschijnt als je een zoekopdracht ingevoerd hebt in een zoekmachine. Een relevante titel in de snippet zorgt dus direct voor bezoekers. Plaats het keyword zover vooraan als mogelijk.

3. Gebruik een breadcrumb
Een breadcrumb (de broodkruimels van Hans en Grietje) is een menu van interne links die de bezoeker helpt te begrijpen waar hij/zij zich op de website bevindt. De breadcrumb op deze website staat links bovenaan onder de menubalk achter "U bevindt zich hier". Doordat deze is opgebouwd uit links, kan een bezoeker hiermee ook makkelijk (terug) navigeren. En dit geldt niet alleen voor bezoekers, maar ook voor zoekmachines.

4. Zoekfunctie binnen de website
Door bezoekers een zoekfunctie aan te bieden binnen de website, geef je ze een extra mogelijkheid om snel te zoeken naar een bepaald onderwerp. Dit is zeker een aanrader voor website met veel pagina’s. Het komt ook nogal eens voor dat bezoekers niet direct op de juiste pagina binnenkomen. Om te voorkomen dat ze dan weer snel weg gaan, kan de interne zoekfunctie hen helpen om snel de gewenste pagina te vinden. Daarnaast kan het jou ook een indicatie geven waarop bezoekers zoal zoeken.

5. Gebruik headers
Headers (kopregels) worden vaak verward met de paginatitel. Echter zijn het twee verschillende en zeer belangrijke SEO factoren. Headers dienen gebruikt te worden om van de pagina (H1) en van de onderdelen (H2-6) aan te geven waar deze over gaan. De H1 is de hoofdkopregel. De inhoud hiervan moet een bevestiging zijn van de pagina titel (page title), waarin ook weer het keyword van de pagina is verwerkt. Zorg er wel voor dat de H1 geen exacte kopie van de titel is. De H2-6 zijn subkopregels, die je gebruikt voor paragrafen en tekstonderdelen. Zorg dat iedere H2-6 weergeeft waar de paragraaf of het tekstonderdeel over gaat.

6. Keywords in de tekst
Als zoekmachines de tekst van de pagina interpreteren is het belangrijk dat de inhoud overeenkomt met wat de paginatitel en de header (H1) suggereren. Zorg er daarom voor dat het keyword in de eerste 100 woorden voorkomt. Probeer daarnaast op een natuurlijke manier diverse keywordcombinaties en keywordvariaties in de tekst op te nemen.

7. De lengte van de tekst
Zoekmachines indexeren pagina’s nog altijd vooral op basis van tekst. Daarbij proberen ze de relevantie en kwaliteit van de geboden content te wegen. Een van de factoren hierbij is de lengte van de tekst. Verschillende onderzoeken tonen aan dat langere teksten vaak beter scoren, maar er bestaat geen ideale tekstlengte. Pas er wel voor op dat je niet omwille van de tekstlengte te langdradig gaat schrijven. Content moet nog altijd van hoge kwaliteit zijn en blijven.

8. Foto's, plaatjes en video
Tekst alleen kan echter ook weer snel afschrikken. Daarom is het goed om je pagina te voorzien van relevante foto’s, plaatjes en video. Zorg wel dat je door middel van een ALT-tag goed beschrijft waarom een element op je pagina staat. Gebruik in de beschrijving uiteraard het keyword.

9. Direct zichtbare content
Bij sommige websites moeten bezoekers eerst naar beneden scrollen, voordat de eerste relevante informatie zichtbaar wordt. Dit komt bijvoorbeeld door banners of advertenties. Dit is niet alleen voor bezoekers irritant, ook zoekmachines waarderen dit niet. Zorg dus dat de content van een pagina zoveel als mogelijk direct in beeld is, zonder te scrollen.

10. Externe links
We weten allemaal dat het goed is om interne links te leggen naar andere pagina’s op je website. Maar ook externe links naar relevante content helpen zoekmachines beter te begrijpen waar jouw pagina over gaat. Wees dus niet bang om ook externe links naar andere relevante en kwalitatieve bronnen te leggen, maar zorg wel dat de links in een nieuw venster openen.

11. Social media buttons
Social media geven zoekmachines de mogelijkheid te meten hoe bezoekers over jouw content denken. Als bezoekers je content via social media 
waarderen (like) en delen (share), dan geeft dat een duidelijk signaal af. Zorg er dus voor dat je social media buttons op je website integreert, zodat bezoekers makkelijk kunnen interacteren met de content.

12. Mobielvriendelijk
Tegenwoordig bezoeken meer mensen een website via een smartphone of tablet dan via een PC of laptop. Zorg er dus voor dat je website
 mobielvriendelijk is met een responsive design voor de verschillende devices.

13. De snelheid van je pagina
De snelheid waarmee je pagina laadt heeft alles te maken met de gebruiksvriendelijkheid van je website. Hoe langer het duurt voordat een pagina geladen is, hoe groter de kans dat een bezoeker afhaakt. Zorg voor compacte images en video en vermijd onnodige code en scripts.
 

Waarom niet-geoptimaliseerde sites boven jou eindigen in Google
Als je bovenstaande punten goed meeneemt in het optimaliseren van je webpagina’s, dan kom je aardig in de buurt van perfecte optimalisatie. Toch blijft het mogelijk dat, bijvoorbeeld zonder dat een zoekwoord ook maar één keer op de pagina voorkomt, een website toch boven jou staat. Of dat een website met slechts 100 backlinks (links van andere websites naar die van jou) op nummer één staat, terwijl jij met ruim 10.000 inkomende links op positie zes bungelt? Voor degene die veel tijd en moeite stoppen in de optimalisatie van hun website is dit het meest frustrerende fenomeen: niet-geoptimaliseerde websites die toch op meerdere zoekwoorden boven komen te staan in Google.

Waarom kan een, op het eerste oog niet-geoptimaliseerde website (qua content, autoriteit en user experience), toch boven jou staan in Google?

Vijf verklaringen hiervoor zijn:
-
Een hogere click through rate
- Een hogere domeinautoriteit en langer bestaand domein
- Relevanter en natuurlijker gegenereerde
backlinks
- Beter georganiseerde sitestructuur
- Hogere kwaliteit content

 

Direct contact opnemen? |

Op zoek naar professionals die zowel verstand hebben van business als web? Stuur ons gerust een bericht of kom langs voor een gratis adviesgesprek!