Relevanter en natuurlijker gegenereerde backlinks

Een backlink is een verwijzing van een andere webpagina naar de eigen site. Een website heeft backlinks nodig om veel bezoekers te kunnen trekken en om hoger in de zoekmachine resultaten te komen. Belangrijk is dat er goede anchorteksten worden gebruikt. Hiermee wordt de tekst bedoeld die zichtbaar is als je een link naar een andere pagina maakt.

Backlinks zijn tegenwoordig erg belangrijk, maar hoe is het mogelijk dat een website met 100 backlinks boven jou staat, terwijl jij meer dan 10.000 backlinks hebt?

Backlink-relevantie
De relevantie van de backlinks bepaalt in hoeverre je website zal scoren. Je kunt nog zoveel inkomende links met flinke autoriteit hebben, maar als deze links geen raakvlakken hebben met dat wat op je website te vinden is, zal je website alsnog niet hoog eindigen in Google.

Websites die boven jou eindigen zullen misschien helemaal niet zoveel backlinks hebben, maar de backlinks die zij hebben zijn echter wel relevant. Daarbij hebben zij een anchortekst die met jouw onderwerp te maken heeft en afkomstig zijn van een website die raakvlakken heeft met die van jou.

Een goede tool om de backlinks van je concurrenten op relevantie te beoordelen, is Majestic. Deze tool analyseert niet alleen de autoriteit van een URL, maar ook de ‘topics’ van deze URL.

Natuurlijk backlink-profiel
Bijna iedereen doet het, maar het is iets waar Google een hekel aan heeft: onnatuurlijke SEO. Dit geldt ook bij het opbouwen van je
backlink-profiel. Als er van de ene op de andere dag ineens 10.000 backlinks naar één website verwijzen, dan zal er iets niet helemaal in de haak zijn.

Backlinks van jouw concurrent zijn in de loop der jaren zorgvuldig opgebouwd. Elke dag komen er een paar links bij en gaan er een paar links vanaf. Hetzelfde geldt voor het soort links. Niet iedere link is bijvoorbeeld een ‘follow’. Een natuurlijk backlink-profiel heeft ook links met een ‘nofollow’ HTML-attribuut. Met een ‘nofollow’ zeg je tegen Google dat het de link niet hoeft te volgen. Op papier wordt er geen linkjuice doorgegeven (hierover later meer), maar bezoekers kunnen de link wel aanklikken.

Als jij een backlink-profiel op wil bouwen die het profiel van je concurrent overstijgt, moet je rekening houden met een aantal zaken:

  • Maak niet in één dag duizenden links aan, maar verspreid ze over meerdere dagen, weken en maanden. Blijf bovendien steeds nieuwe links zoeken.

  • Zorg voor een natuurlijke verhouding tussen follow-links en nofollow-links.

  • Zorg voor anchorteksten die raakvlakken hebben met hetgeen dat op jouw website te zien is.

  • Genereer niet alleen in-tekst-links, maar ook links vanuit afbeeldingen of banners.

  • Verwijder eens in de zoveel tijd overtollige links die niets met jouw website te maken hebben of simpelweg een slechte autoriteit hebben. Dit doe je met de Disavow Tool van Google.

Direct contact opnemen? |

Op zoek naar professionals die zowel verstand hebben van business als web? Stuur ons gerust een bericht of kom langs voor een gratis adviesgesprek!