Vijf gouden regels voor Digitale Transformatie

Sinds enkele jaren hebben bedrijven de mond vol van digitale transformatie. In relatief korte tijd zijn er allerlei nieuwe technologieën opgekomen die samen de aanjager vormen voor volledig nieuwe businessmodellen. Een digitale transformatie heeft tot doel het creëren van capaciteiten om toekomstige evoluties en hun impact sneller, beter en innovatiever te omarmen.

Waar moet het bedrijf mee bezig zijn tijdens de digitale transformatie? Digitale transformatie is veel meer dan de introductie van een technologie. Als je als bedrijf slechte processen digitaliseert of automatiseert, dan krijg je slechte digitale processen. Als je als bedrijf nieuwe technologieën omarmt in bestaande processen, dan krijg je oude processen in een nieuw jasje. Het is dus belangrijk om kritisch naar de digitale transformatie in je bedrijf te kijken. In dit artikel geven we vijf gouden regels voor digitale transformatie.

1. Zie digitale transformatie niet als een procesverandering
Elk omvangrijk project heeft een strategie nodig. Bij digitale transformatie en innovatie is dit niet anders. Een visie op lange termijn zorgt dat u kunt transformeren naar de digitale organisatie van de toekomst. Een valkuil is dat digitalisering te vaak gezien wordt als een procesverandering. Digitalisering zorgt dat het bedrijf anders gaat werken, maar het is geen rpocesverandering. Het zorgt voor effiecientere bedrijfswerking, waardoor menselijk kapitaal op andere afdelingen ingezet kan worden.

2. Neem medewerkers mee in jouw visie
Je kunt zelf nog zo enthousiast zijn over de digitale transformatie, je medewerkers moeten jou volgen in je enthousiasme. Zorg daarom dat je het personeel vanaf de eerste dag meeneemt in jouw visie. Maak er een persoonlijk verhaal van en maak hierin goed uidelijk 'what's in it for them'. Hoe profiteren zij van de transformatie? Als iedereen openstaat voor de veranderingen die gaan gebeuren binnen de organisatie, wijzen alle neuzen dezelfde kant op en blijft de betrokkenheid 'sky high'. 

3. Neem klantervaring als uitgangspunt
Digitale transformatie wordt nog te vaak gezien als een manier om slechts uw bedrijfsprocessen te verbeteren. Uiteraard is dit een van de activiteiten, maar zeker niet het doel. De focus ligt op een betere klantervaring in het algemeen. De klant moet rechtstreeks de positieve gevolgen kunnen voelen. Een klant die sneller en beter geholpen kan worden, is sneller tevreden en zal meer en vaker terugkomen. Ook uw merk en reputatie kunnen hierdoor een boost krijgen.


4. Stel prioriteiten
Ontwikkelingen gaan snel. Veel organisaties willen van alles bijhouden, zonder duidelijke reden en lopen daarom vaak vast in projecten. Soms wil men ook de allernieuwste (en vaak complexe) innovaties integreren. Vaak leidt zo’n project tot weinig of geen resultaat. Een te uitgebreide en strikte roadmap leidt in de meeste gevallen tot weinig concrete verbeteringen. Een betere werkwijze is om een breed bedrijfsproject op te starten en daarbij geleidelijk aan op te schuiven richting nieuwe digitale projecten die wel haalbaar zijn. Dit samenwerkend met de betrokken diensten en afdelingen van uw organisatie. De digitale motor moet continu blijven lopen, maar mag niet steeds weer in ‘overdrive’ gaan zodra een nieuwere, ‘betere’ innovatie zich aanbiedt.

Bedenk goed wat je wil gaan doen en hoe. Stel duidelijke doelen en pas een bijbehorende project methode toe.

5. Profiteer van de nieuwe generatie medewerkers
De nieuwe generatie medewerkers is al in hun vroege jeugd in aanraking gekomen met de digitale wereld. Het aannemen en behouden van dergelijke medewerkers draagt bij aan en versnelt de adoptie van uw digitale strategie. Digitale transformatie is meer dan alleen technologische transformatie. De grootste en meest cruciale stap is een mindswitch en wel de acceptatie van de digitale werkelijkheid. Een mindset die deze nieuwe generatie van nature al bezit. Denk er wel aan dat de ‘oude’ generatie medewerkers de vernieuwingen wel moeten accepteren.


Een digitale transformatie binnen het bedrijf organiseren is een grote uitdaging. Wanneer de transformatie wordt gedragen door het hele bedrijf, is succes gegarandeerd. Zo worden de investering en de geleverde inspanningen terugverdiend en gaan deuren naar nieuwe marktkansen open. Denk jij dat Getting Social je bedrijf hiermee kan helpen? Twijfel niet en neem geheel vrijblijvend contact met ons op: info@gettingsocial.nl | 040-2180599

 

 

Direct contact opnemen? |

Op zoek naar professionals die zowel verstand hebben van business als web? Stuur ons gerust een bericht of kom langs voor een gratis adviesgesprek!